Pemandu ambulan terkejvt may4t tiba tiba bangun dari tempat baring!

“Menyaksikan may4t bangkit dari pembaringan adalah peristiwa tidak dapat dilupakan sehingga kini,” ujar Senin Jais, 78 , yang pernah menjadi pemandu van jen4zah dan ambulans H0spital Melaka.

Menurutnya, kejadian yang berlaku sekitar 1980-an itu berlaku ketika dia membawa jen4zah berkenaan dari H0spital Melaka ke sekitar Batu Pahat, Johor, sambil ditemani penjaga rumah m4yat, Rohani Akop.

Katanya, ketika dalam perjalanan, mereka terkejvt apabila m4yat lelaki dibawa di bahagian belakang van tiba-tiba bangun daripada pembaringan.

Senin berkata, diseb4bkan m4yat lelaki itu berbadan besar ia hanya dibarigkan di atas alat pengangkat sahaja tanpa boleh ditutup.

“Kejadian berlaku ketika kami sampai ke Muar. Melalui cermin pandang belakang, saya dapati m4yat itu bangun walaupun ditutup kain putih.

“Kira-kira 10 hingga 15 minit kemudian, m4yat terbabit baring semula sehinggalah kami tiba kediaman keluarga may4t berkenaan,” katanya.

Senin bagaimanapun bersyukur kerana diberi kekuatan dan semangat sepanjang perjalanan untuk menyelesaikan misi menguruskan jen4zah tersebut dengan selamat.

“Sepanjang 30 tahun berkhidmat, Saya bersyukur tiada sebarang kemalagan berlaku semasa bertugas membawa ambulans, van jen4zah dan lori samp4h di h0spital.

“Malah kerjasama baik diberikan orang ramai yang memberi laluan ketika ambulans melalui kawasan perumahan dan kampung juga melancarkan pergerakannya membawa pes4kit,” katanya.

Sumber:HM