“Islam tidak menghukvm balasan d0sa lalu dengan ada zuriat atau tidak…”-Datuk Dr Zulkifli

Tular baru-baru ini pelakon Siti Elizad telah  membuat satu lap0ran polis apabila terdapat netizen yang melabelkan dirinya sebagai man-dul, tidak solat , maka kerana itulah dia masih belum dikurniakan anak. 

Sekiranya pembaca masih ingat, melalui satu  program Currhat yang ditayangkan Astro pada tahun lalu,  pernah mengupas topik  “Zuriat Syurga” yang mencugkil rahs1a hati insan-insan yang berdepan mas-alah untuk memiliki anak sendiri.

Turut dijemput ialah Mufti Wilayah Persekutuan(ketika itu), Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri sebagai sa-lah seorang pakar jemputan untuk bercakap mengenai dari sudut agama.

Kita mungkin sudah kerap mendengar perbincangan perihal belum mendapat zuriat dari sudut sains dan perub-atan, maka kali ini kita kupas perkara  ini kepada sisi berbeza, supaya pasangan mendapat inspirasi diri yang  memberi dor0ngan jiwa dan kekua-tan.
 
Nah, sama-sama kita baca perkogsian indah daripada Datuk Dr. Zulkifli. berkenaan doa pasangan yang masih ditagguhkan untuk memiliki zuriat.

Boleh Datuk komen sedikit tentang masyarakat yang suka benar bertanyakan kepada pasangan yang belum dikurniakan anak tentang bila, bila dan bila?

Sebaik-baiknya, jangan ditanya; bila nak dapat anak, berapa orang anak dan sebagainya. Dalam Islam sendiri menegaskan supaya kita tiggalkan sesuatu yang tidak ada kena-mengena dengan kita. Ada dan tidak apa mas-alahnya?
 

Bagaimana dengan suami yang memilih untuk berkahwin lain atas alasan isteri tidak mampu melah-irkan zuriatnya?

Dalam Islam, sememangnya tidak melarag poligami. Namun, ia tertakhluk pada syarat-syarat yang tidaklah mudah. Bukan sekadar kemampuan batin, tetapi juga dari segi kewagan dan keadilan, mampukah kita menyempurnakannya?

Hukvm kahwin sendiri ada lima yakni harus, wajib,  sunat, makruh dan haram. Dan poligami ini termasuk dalam kategori sunah sahaja. Jadi, sebelum buat keputusan untuk berpoligami, tanyakan dulu kepada diri sendiri kemampuan dari semua segi itu.

Apa pendapat Datuk mengenai rawa-tan altern-atif yang dilakukan pasangan untuk memiliki zuriat?

Islam sendiri menggalakkan umatnya untuk mera-wat sebarang peyakit. Nabi ada menyebut,  “Sesungguhnya Allah Taala telah menurunkan peyakit dan ub4t dan menjadikan bagi setiap peyakit itu ub4tnya, maka berubatlah kamu dan jangan kamu bervbat dengan benda yang haram.”

Tidak s4lah untuk mencuba rawa-tan alternatif atau moden asalkan sahaja ia mengikut adab dan etika yang betul yang tidak melaggar hukum agama.

Hukvmnya jadi haram jika cara peruba-tan itu mempunyai unsur sy1rik. Selain menerusi perub-atan pakar, sebenarnya kita juga ada kaedah lain dalam Islam yakni dengan doa.

Malah, cara lain yang juga sangat bagus ialah dengan bersedekah. Rasulullah sendiri ada menyebut, “Uba-tilah di kalangan kalian yang sa-kit dengan sedekah.”

Kisah Al-Hakim juga boleh dijadikan iktibar di mana pada satu masa dia mengalami sa-kit muka yang teruk.

Kemudian dia membeli sebiji bekas air lalu disedekahkan air itu untuk kegunaan orang-orang miskin. Dengan izin Allah, wajahnya pulih. Inilah mukjizat daripada amalan sedekah kerana Allah.

Orang selalu kata, selagi tak kena kepada diri kita sendiri, kita tidak akan tahu bagaimana rasaya? Kalau Datuk sendiri melalui uj1an ini, apa agaknya yang Datuk lakukan?

Saya melihat dalam isu ini ia berkait dengan kefahaman ilmu, isu Tuhan. Allah sebut dalam al Quran, “Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air m-ani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan)…” Ia adalah daripada kuasa Allah.

Lihat, bagaimana Nabi Ibrahim minta kepada Allah sehingga hanya pada usia baginda sekitar 120 tahun, barulah doanya untuk memiliki zuriat dimakbulkan Allah swt. Bermakna untuk doa kita diperkenankan atau tak itu hak Allah. Seumpama kita minta duit orang, itu hak dia untuk memberi atau tak? Paling penting, kita harus reda dan sabar. Besar hikmahnya sabar itu.

Ada yang cetek ilmunya, mengaitkan isu tiada anak ini dengan perbuatan lampau seseorang itu. Bolehkah kita menghu-kum sampai begitu Datuk?

Tidak! Kita diberi pilihan dalam kehidupan ini untuk melakukan sesuatu perbuatan. Imam Nawawi sendiri tidak mempunyai anak dan meniggal pada usia masih muda yakni 45 tahun.

Namun, menurut ramai orang mengatakan bahawa kitab-kitab yang beliau hasilkan yang menjadi panduan anak-anak muridnya itu jauh lebih baik dan bermanfaat daripada memiliki anak. Itulah aset terbesar beliau. Jadi, bagaimana untuk kita huk-um seseorang itu hanya kerana dia tidak berjaya mendapat anak?

Sheikh Hanafi seorang yang sangat kaya juga tidak punya anak dan pergi menemui pakar paling handal untuk mera-wat mas4lahnya itu. Namun, apabila masih tidak berjaya,  beliau berasa amat sed1h. Dan kesed-ihannya itu dilihat oleh seorang kawannya ketika beliau berada di masjid.

Selepas Sheikh Hanafi mencerita perihal kesedlhannya itu, maka kawannya pun berkata; “Eh, jadi di mana Allah?” Ia membuatkan Sheikh Hanafi tersentak. Bukankah kita punya Allah, lakukan solat dan dengan kuasa Allah mampu merealisasikan semuanya.

Dan, ternyata ia bukanlah balasan Tuhan terhadap dosa-dosa kita, bukan?

Lihatlah sesuatu itu dengan positif. Andainya, kita ada melakukan d0sa, maka bertaubatlah, lakukan ibadah dan terus berd0a.

Kisah lalu tidak boleh menghuk-um. Ia bukan ajaran Islam. Allah suka umat-Nya yang bertaubat. Allah akan sentiasa menguji hamba-Nya dari pelbagai sudut. Maka, teruskan bersabar dan Allah akan berikan khabar gembira kepada mereka yang sabar. Pesan saya, istigfar banyak-banyak, taubat, solat, tingkatkan takwa dan banyakkan sedekah.
 

Apa kesimpulan yang boleh Datuk buat mengenai isu ini?

Perjalanan hidup ini pastinya disulami dengan pelbagai uj1an dan uj1an itu pelbagai. Ada yang diu-ji menerusi anak, pasangan, pekerjaan, harta, sa-kit, jiran-jiran dan sebagainya.

Setiap hari saya didatangi orang-orang yang mengadu tentang masa-lah hidup mereka dan bagi saya satu sahaja, lihatlah masa-lah itu dari sudut positif.

Orang cerdik pandai ada berkata, jika seseorang itu memberi kamu minuman limau yang masam, janganlah marah atau dibuag air itu. Sebaliknya, campurkan sedikit gula dan ia pasti menjadi minuman yang sangat sedap.

Kita selalu melihat bahagia dalam kehidupan orang lain dan tidak berusaha untuk membahagiakan diri sendiri. Paling penting, jaga hubungan dengan Allah dan bersama pasangan dan keluarga.

Rasulullah pernah kata, “Sebaik-baik kalian, adalah orang yang paling baik terhadap keluarganya, dan aku adalah orang yang paling baik terhadap keluargaku.”

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: Intrend