Ratu TikTok dipenj4ra 10 tahun

Seorang bintang TikTok, Haneen Hossam, 20, telah dit4han di Mesir, selepas dia dan seorang lagi influencer (pempengaruh media s0sial) terlibat dalam aktiviti pemerdagngan manusia.

BBC melap0rkan Haneen memvat naik hantaran disertakan satu video pada hari Isnin menyatakan dia tidak bersa-lah dan tidak pernah menyak1ti sesiapa.

Pada Ahad lalu mahkam-ah di Kaherah menjatvhkan hukvman penj4ra selama 10 tahun ke atasnya tanpa kehadiran wanita itu.

Seorang lagi tertu-duh, influencer p0pular, Mawada al-Adham, 23, yang hadir pada pr0siding berkenaan, dihvkum penjara enam tahun.

Mereka berdua ditvduh mengekspl0itasi gadis melalui aplikasi perkogsian video untuk mendapatkan wang.

Keputusan itu dibuat selepas mahk4mah lain turut menjatvhkan hukvman penj4ra ke atas Haneen dan Mawar kerana ‘melaggar nilai kekeluargaan’ dengan video yang mereka mvat naik di TikTok.

Aktivis hak asasi manusia mengatakan kedua-dua wanita itu sudah diadili sebagai sebahagian daripada tind-akan ker4s pihak berkuasa Mesir yang menyasarkan peny0kong media s0sial wanita.

Haneen yang masih men untut Universiti Kaherah mempunyai hampir 900,000 pengikut di TikTok, ditah-an pada April tahun lalu.

Ia selepas dia menyiarkan video mengajak pengikut perempuannya untuk menyertai platform perkogsian video lain, Likee dan memberitahu mereka boleh menjana wang dengan meny1arkan video di dalamnya.

Mawada yang pernah mempunyai tiga juta pengikut di TikTok dan mempunyai 1.4 juta pengikut di Instagram pula ditu-duh melakukan kesa-lahan sama pada bulan berikutnya selepas menyiarkan video tidak sen0noh seperti did4kwa pend4kwa raya.

Video itu memaparkan dia menari gh*irah mengikut irama lagu.

Pada Julai lalu, mahk4mah turut mensabitkan Haneen dan Mawarda serta menjat-uhkan huk-uman p3njara dua tahun kepada mereka.

Mereka juga dide-nda 300,000 pound Mesir (RM80,000) setiap seorang.

Hukvman itu bagaimanapun dib4talkan selepas mahk-amah menerima ray-uan kedua-duanya pada Januari dan mereka dibebaskan pada bulan berikutnya.

Namun, kedua-duanya kemudian ditvduh dengan pertu-duhan baharu iaitu pemerdgangan manusia.

 

 

Sumber:HM