Ibu p4nik bayi tiba-tiba tak sedarkan diri,muka begkak selepas diberi susu f0rmula

Setiap orang ‘ resmi’ badannya berbeza.  Contohnya bagi sesetengah bayi atau anak kecil ada yang boleh diberi minum susu formula ada pula yang mempunyai ale-rgi terhadap susu tersebut.

Bagi yang mempunyai ala-han, ada yang mengalami ala+han ringan, namun ada sesetengahnya mengalami alah-an yang agak krit1kal sebagaimana yang dik0ngsikan oleh seorang ibu ini.

Menerusi perkongsian video di aplikasi TikTok, ibu berkenaan berkogsi kisah tra-uma nya  di mana dia hampir sahaja kehil-angan bayinya gara-gara ala-h susu formula berasaskan susu lembu.

Berkogsi cerita, si ibu yang bernama Intan Shafiqa berkata sungguhpun detik hit4m berkenaan sudah berlaku empat tahun lalu, namun ia tidak akan dilupakan seumur hidupnya.

“Ketika itu anak kedua saya baharu berusia enam bulan. Anak saya memang ada ekz3ma dan saya tak tahu dia al4h kepada susu lembu.

Ketika kejadian, itulah pertama kali saya nak mencuba berikannya susu formula sebab kekuragan bekalan susu badan tambahan saya dah bekerja semula.

Cerita Intan lagi, sebaik sahaja anaknya bagun dari tidur, dia terus memberikan susu formula sebanyak 1 Oz sahaja. 

Namun, dia tidak myagka dalam masa 10 minit sahaja badan anaknya itu ditumbuhi bintik-bintik merah dan keadaan nya khyal seperti diberi ub4t pelali.

Intan mulai pan1k dan cuba memanggil nama bayinya berulang kali tetapi tiada respon.

“Suami pula keluar jogging dan tak bawa telefon bimbit. Dalam keadaan pan1k, saya terus memandu ke h0spital yang terletak 10 minit dari rumah.

Dalam perjalanan tu, mukanya dah begkak. Sampai saja h0spital terus masuk z0n merah,” katanya mengimbas semula ins1den yang berlaku pada 2017.

Dalam tempoh menunggu bayinya dirawat,  Intan berkata perasaannya amat ce-mas kerana bimbag sesuatu yang bvruk menimpa bayi kecilnya.

“Masa tu d0ktor tanya macam-macam, apa yang baby makan atau minum sebab mereka nak tahu pvnca. Memang p4nik. Alhamdulillah, tiga jam kemudian, bayi saya sedarkan diri.

“Kira-kira dua jam kemudian, bengkak-bengkak di muka dan badannya pula beransur reda. Memandangkan ia berlaku kali pertama selepas saya cuba beri susu formula, kemungkinan besar ia adalah pvncanya. D0ktor juga suspect benda sama.

“Sewaktu baby di w4d, doktor cadangkan untuk saya cuba beri susu formula sebab senang nak p4ntau. Tapi saya dah ser1k kerana tak berani ambil ris1ko,” ujar ibu kepada tiga cahaya ini.

Bercerita lebih lanjut, Intan berkata selepas kejadian tersebut, bayinya disusukan oleh kakak ipar yang turut mempunyai anak kecil ketika itu, buat sementara waktu.

“Bila anak dah besar sikit, saya beransur-ansur cuba perkenalkan susu formula yang berasaskan susu kambing. Alhamdulillah, sekarang dah berusia lima tahun.

“Saya tak sangka video itu dapat perhatian sebab sekadar nak k0ngsi pengalaman sendiri agar ibu bapa lain turut berhati-hati.

Sebab mungkin ada yang kurang aware mengenai hal pemberian susu kepada bayi, begitu juga dengan soal makanan solid pertama untuk bayi.

“Kedua-dua perkara ini memang saling berkait rapat. Zaman sekarang bukan macam dulu… kita sendiri terde-dah dengan makanan segera dan kurang sihat. Sejak keja-dian itu, saya memang menjaga pemakanannya.

“Terharu dengan k0men-k0men netizen yang mendoakan kesih-atan anak saya. Terima kasih saya ucapkan.

Apa yang dikogsi ini tujuannya sekadar untuk memberi mesej agar ibu bapa lebih berhati-hati mengenai pemakanan bayi. Kalau nak cuba apa-apa, biarlah kita bersama anak supaya senang pan-tau,” katanya lagi.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar