Jodoh cuma 10 bulan, isteri pergi kerana Covid19, anak pra-matang dipinjamkan Tuhan tak sampai sehari

Setiap pasangan yang mendirikan rumahtangga pasti mengimpikan hidup bersama hingga ke akhir usia bersama zuriat sebagai bukti kasih sayang .

Namun bagi seorang pemandu lori, Nik Muhammad Ariff Mohd Nazili, 29, keindahan alam perkahwinan cuma dikecapi sekelip mata apabila kehilagan isteri dan anak sulungnya  disebabkan Covid-19.

Nik Muhammad Ariff berkata disebabkan pekerjaannya sebagai pemandu lori, dia sebelum ini duduk berasingan dengan isterinya, Nurul Nasrin Jasni, 25, seorang suri rumah dan tinggal bersama ibu bapanya di Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

Menurut Nik Ariff, semua nya bermula apabila isterinya yang sedang h4mil 6 bulan itu meng4ku tidak sedap badan, leng-uh dan ses4k nafas.

Bagaimanapun dia tidak megesy4ki apa-apa kerana fikir itu mugkin kerana ‘pembawakan budak”.

Tetapi apabila isterinya semakin kerap mvntah dan meminta untuk dibawa ke H0spital, dia akur dengan permintaan tersebut.

Lebih mesra disapa Ariff berkata, pada awalnya d0ktor memberitahu isterinya terpaksa ditah-an di H0spital Sultanah Nora Ismail, kerana svspek dem4m denggi tetapi apabila keputusan uji4n calit4n Covid-19 keluar menunjukkan dia positif.

“Dia beritahu saya sambil men-angis, yelah fikir anak dalam kandungan lagi… dia terlalu ris4u. Saya cuba pujuk dia, tapi masa tu dia dah mula batuk-batuk. Selera makan masih ada… cuma bila dapat tahu positif terus kena tukar w4d.

“Keadaannya semakin tervk sampai batuk keluar kah-ak ada ketulan dar-ah. Doktor maklumkan nak buat CT scan, walaupun beris1ko sebab kes4n radioaktif tinggi bagi saya yang penting pada masa tu cuma nak selamatkan ny4wanya.

“Tapi apa kan daya virvs tu dah sera-ng paru-paru sampai isteri tak boleh bernafas, terlalu kuat… jadi doktor buat video call bagi saya bercakap dengan dia, saling minta maaf sebelum dia ‘ditidurkan.

Cerita Ariff lagi, sepanjang isterinya ‘ditidurkan’ pada 11 Jun lalu, tiada sebarang perubahan positif yang berlaku, malah pihak h0spital turut  memaklumkan hampir 90 peratus bahagian paru-parunya telah r0sak.

Selepas bersetuju untuk melakukan CT scan, Ariff memberitahu anak dalam kandungan terpaksa dikelu-arkan dengan cara caesarean kerana menurut doktor peluang bagi menyelamatkan isteri tersayang masih ada.

Lima hari kemudian iaitu pada  17 Jun menjadi hari yang tidak dapat dilupakan bagi Ariff di mana anak sulungnya Nik Muhammad Adzriel ‘pergi’ namun dia tabah dengan uj1an yang dihadapi.

“Anak saya sempat dilahirkan, dan hidup selama enam jam sahaja. Pihak h0spital beritahu anak saya negatif Covid-19, jadi saya boleh tuntut jena-zahnya macam biasa. Maknanya, boleh kebumikan seperti biasa.

“Selepas dah selesai semuanya, isteri saya masih tak sedar. Hari Isnin tu saya bekerja seperti biasa, adalah semangat sikit tapi tak lama lepas tu saya terima panggilan d0ktor nak beri masa untuk saya video call dengan isteri sebab dia dah kr1tikal.

4 hari selepas kehilagan anak sulung, Ariff redha apabila dimaklumkan isterinya pula pergi menyambut seruan Ilahi.

Dikebumikan di Tanah Perkvburan Islam Kampung Minyak Beku berdekatan dengan rumah Ariff, pusara anak dan isteri kini menjadi pengubat rindu buat dirinya.

“Saya tak minta benda ni jadi, ini adalah kemat-ian insan yang paling dekat dengan saya. Sebelum ni hanya saudara terdekat jadi tak begitu terasa, tapi sekarang ni terjadi pada orang yang saya paling sayang,” luah Ariff.

Ariff turut mengingatkan orang ramai bahawa wab-ak ini boleh menjagkiti sesiapa sahaja, tidak kira sama ada waktu sihat mahupun sa-kit. 

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar