Kempen bendera putih capai objektif, 11 keluarga dapat svmbangan serta-merta

Terput-us makanan sejak seminggu lalu, sebanyak 11 keluarga di Kampung Sungai Emas Hujung, Kota Kuala Muda, di sini bertind4k memasang bendera putih di depan rumah mereka selepas mengetahui kempen tersebut melalui seorang penduduk. 

Wakil penduduk terbabit, Nor Hanani Hasan, 28, berkata, mereka mula memasang bendera putih di depan rumah masing-masing pada pukul 10.30 pagi.

Menurutnya, kebanyakan penduduk yang terjej4s terdiri dari warga emas dan bekerja sebagai nelayan yang hilag sumber pendapatan sejak awal Per1ntah Kawa-lan Pergerakan (PKP) 3.0.

Ia berikutan pengusaha-pengusaha restoran di daerah Sungai Petani dan Pulau Pinang tidak lagi membeli hasil tang-kapan kerana tidak ber0perasi sepanjang tempoh PKP ini.

“Oleh itu, mereka tiada sumber pendapatan untuk menyara keluarga dan terpaksa hidup dalam serba keku-rangan,” ujarnya.

“Selepas saya maklumkan tentang kempen bendera putih terbabit, mereka memasang bendera putih di hadapan rumah masing-masing dengan harapan ada ban-tuan sampai.

Usaha tersebut nyata membuahkan hasil apabila mereka mendapat perha-tian daripada Pasukan B0mba Sukarela (PBS) Sungai Petani yang menghulurkan sumba-ngan berbentuk barangan keperluan dapur.

Sementara itu, wakil PBS Sungai Petani, Muhammad Ridzuan Osman berkata, sumbagan itu diharap dapat meringankan be-ban keluarga tersebut.

“PBS Sungai Petani dengan kerjasama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kini sedang giat mengesan orang awam yang mengalami kesempit4n hidup dalam tempoh PKP ini untuk dibantu,” katanya.

 

 

 

 

Sumber: Utusan