14 rumusan dalam sesi ‘live’ Ebit Lew

Tengahari tadi,pendakwah terkenal Ebit Irawan atau lebih dikenali sebagai Ustaz Ebit Lew akhirnya tampil menjawab secara terperinci segala dak-waan yang dilemp4rkan oleh beberapa individu berhubug dengan misi bantuan beliau ke G4za baru-baru ini.

Untuk makluman, ini adalah kali pertama beliau berbuat sidang media khas kerana tidak sanggup melihat nama baik keluarganya terjejas berikutan tularnya tuduhan yang tidak berasas.

Berikut dirumuskan 14 fakta penting dalam sesi soal jawab tersebut.

1. Pertama Kali Menerima Cac1an Melampau
Ini merupakan pertama kali Ebit menerima pelbagai keca-man dan mak1an yang disifatkan melampau seperti d4jal, sy4itan, babi, penuggang agama, pen1pu, dan banyak lagi.

2. Ahli keluarga kena kec4m

Isteri dan anak-anak turut menerima keca-man daripada netizen gara-gara isu tersebut.

3. Bersumpah tiada dana untuk G4za

Ebit dalam siaran langsungnya telah bersum-pah bahawa misi nya ke G4za menggunakan perbelanjaan sendiri. Malah, dia turut meneg4skan tidak pernah membuka sebarang tabung dana untuk perbelanjaaan mereka di sana.

“Ramai orang ingat saya bawa duit Malaysia ke sana. Saya pergi sana dengan duit saya sendiri. Saya tidak pernah buka 1 tabung pun untuk ke G4za” ujarnya.

4.Dana RM20 Juta setahun

“Ramai maki saya d4kwa saya bawa duit Malaysia ke sana, dalam Live Muhammad Nadir Al-Nuri sebelum ini dia pernah sebut beliau mengumpul duit sumbangan berjumlah RM20 juta, jadi soalan itu sebenarnya berbalik kepada beliau di mana duit itu?

“Saya yakin dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di sana, tetapi saya mahu balikkan soalan itu kepada dia, di mana sumbangan RM20 juta, ada resit ada bukti?,” katanya.

5. Melancong di Mesir sebelum dapat pelepasan
Ebit turut menjawab pers0alan daripada orang ramai yang mend4kwa kononnya kumpulan misi bantuannya sempat bersiar-siar di Mesir.

“Setibanya di Mesir, kami perlu serahkan nama pada p0lis, nyatakan tujuan ke sana. Saya tidak boleh letak saya nak ke G4za kerana belum dapat kebe-naran ke G4za. Jadi, saya ke sana adalah melalui ejen pelanc0ngan terkenal di sana sementara menunggu kelulusan.

“Bukan bayar mahal pun dan hotel kami terletak berhampiran dengan tempat firaun dan ada juga makam imam Syafi’e. Niat saya pergi makam imam Syafi’e, takkan lah selama ini kita ikut mazhab Syafi’e, tetapi bila makam Syafi’e di sebelah saya tak boleh pergi tengok.

“Jadi, sementara seminggu itu kami perlu ikut jadual, sementara dapat kelulusan untuk barang, dan kelulusan masuk ke G4za,” jelas beliau.

6.Tak pernah cium kaki Menteri G4za

Ebit setegas-tegasnya menek-ankan beliau mencium kaki menteri Gaz4, tetapi menteri di Gaza itu sanggup datang ke biliknya dan berterima kasih atas bantuan yang diberikan.

“Itu adalah f1tnah yang sangat melampau sebab ianya melibatkan ak1dah saya. Wallahi takkan lah saya nak cium kaki orang,” tegas Ebit

7. Tidak Benarkan Buat Live

Pendakwah ini menjelaskan buat yang mengenalinya pasti sedia maklum bahawa dalam setiap misi bantuan termasuk di Malaysia, dia tidak pernah membuat video secara langsung di platform media s0sialnya. Begitu juga ketika berada di G4za.

Ini kerana dikhvatiri jika berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini jika siaran langsung dibuat, ia akan mencetuskan pelbagai spekulasi.

8. Tidak Bertegur Dengan Nadir

“Kami nak masuk sana, 21 jam melalui 21 check point. Kami syukur dibantu kerajaan Mesir dan Kedutaan Malaysia dengan Wisma Putra.

“Selama 21 jam diiringi 12 kereta kebal, nak pergi tandas atau nak makan pun tak sempat. Duduk tegak 21 jam dalam van. Tapi masih bersemangat nak tolong orang.

“Dalam pukul 1.30 pagi saya sampai, saya belum solat Maghrib dan Isyak kerana niat Jamak. Memang saya nak kejar sembahyang. Mereka suruh saya duduk di kerusi dan Nadir kata saya tak tegur dan tak salam.

Saya betul-betul tak perasan, Lepas tu saya terus pergi solat” jelas Ebit .

9. Neelofa masuk beri k0men ketika siaran berlangsung 

Ebit juga men4fikan ada berjanji untuk membawa Neelofa dan suaminya ke G4za seperti yang did4kwa Caprice .

Ketika Ebit menjelaskan isu tersebut Neelofa tampil meniggalkan komen agar tidak mengaitkan dirinya dalam isu tersebut.

“Saya minta jangan kaitkan benda yang tidak berasas,” tulisnya.

 Ebit kemudiannya meminta Neelofa untuk meminta penjelasan tersebut kepada Caprice sebelum kembali dibalas pengacara terkenal itu.

“Saya akan contact Caprice kenapa kaitkan nama orang yang tak terlibat” balas Neelofa.

10. Blok Caprice kerana terlampau negatif

Ebit berkata dia mengambil keputusan untuk menyekat Caprice di laman Instagram kerana menyifatkan tind4kan penyanyi itu terlampau ‘negatif’.

“Dia mesej saya ada dua perkara.

Satu dia tegur pasal patung. Kemudian dia tegur saya tak patut post pasal saya mela-wat ayah saya.Ayah saya dah naz4k. KKM pun post doakan ayah ini pula sahabat yang post seperti itu. Saya l0ntar ke tepi telefon saya sebab saya sedih sangat.

11. Kontr0versi Pembantu Peribadi

Menurut Ebit, dia mende-dahkan tahu akan latar belakang sukarelawan yang bersama dengannya. Terdiri daripada pelbagai latar belakang, harapan Ebit agar pada masa akan datang sahsiah mereka dapat dibentuk dengan lebih baik.

“Saya tidak sal-ahkan pasukan, apa yang terjadi saya tahu semuanya. Pasukan saya terdiri daripada pelbagai bidang,mudah-mudahan semuanya baik kelak.

“Jangan terlalu tak-sub dengan saya. Pasukan saya sebelum ini ada yang saya jumpa di bawah jambatan, ada juga transg-ender, jangan suruh saya bu-ang mereka..Ramai sebenarnya sukarelawan, bukan tugas saya untuk menilai mereka” kongsinya lagi

12. Sebab Beli Barang Di Kaherah Dan Bukan Di G4za

Ebit menjelaskan oleh kerana Red Crescent Mesir tidak berpihak ke mana-mana,maka itulah beliau yakin dan menyerahkan segalanya kepada mereka. 

“Tak ada banyak barang dalam G4za, ada yang kena tunggu kelulusan paling cepat selama enam bulan. Saya tahu barang tu akan sampai kalau sampai cepat atau lambat, jadi saya beli di Kaherah.

Saya nak beritahu, barang medik saya beli empat lori. Dua treler dan dua lori saya beli di Mesir. Barang tu dah masuk, tiada masa-lah. Kat G4za saya beli banyak juga. Jadi tiada syak.

Kebanyakan barang kat G4za merupakan dari Isr4el. Saya beli di G4za, saya beli juga di Mesir. Saya hairan tuan (Nadir Al-Nuri) dah lama duduk sama, macam mana boleh hairan bila barang tak masuk. Jadi perkataan tu tak patut diucapkan” ujarnya

13. Sudah serahkan bukti pada P0lis

Dalam pada itu, Ebit turut menjelaskan bahawa dia mempunyai segala bukti berkaitan dengan penjelasannya hari ini.

Malah segala bukti dan keterangannya juga telah diberikan kepada pihak p0lis setelah membuat satu lap0ran semalam.

14. Ramai selebriti tonton video Live Ebit
Seperti yang dilap0rkan Murai.my, meskipun Instagram Live telah berlangsung hampir dua jam, namun lebih dari 200 ribu tontonan telah dicatat dalam satu masa.

Malah , ramai selebriti turut hadir menonton sidang media tersebut seperti Dato Seri Vida, Dato Seri Aliff Syukri, Nabila Huda, Nabila Ahmad, Aprena Manrose, Luqman Faiz, Michael Ang serta ramai lagi.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:Murai