Paru-paru Ayash belum kuat, ini ikhtiar yang dilakukan Shuib

Sejak anak bongsunya, Ayash Affan dibenarkan pulang ke rumah selepas 38 hari dira-wat di H0spital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) semiggu yang lalu, pelawak dan usahawan Shuib,37, meng4kui rutin hariannya turut berubah.

Menjaga anak yang dilah-irkan secara pra-matang,ditambah pula dengan statusnya kini sebagai bapa tunggal, Shuib masih lagi menyesuaikan diri dengan keadaan barunya kini.

Oleh kerana itu, dia mengambil keputusan untuk berehat seketika dari dunia seni kerana tidak mahu meny-usahkan syarikat produksi seandainya dia terpaksa men4rik diri pada saat-saat akhir.

“Sampai bila saya berehat, perkara itu belum pasti lagi. Selain itu, saya perlu masa untuk menyesuaikan diri dengan tanggungjawab sebagai bapa tunggal. Ayash pula berkehendakkan penjagaan rapi.

“Ayash si-hat dan tidak banyak ragam. Tetapi sebagai bayi pramatang, saya sangat berhati-hati kerana paru-parunya belum kuat.

Ujar Shuib lagi, anaknya itu juga sensi-tif kepada asap dan habuk. Dengan keadaan p4ndemik sekarang ini,membuatkan Shuib tr-auma untuk keluar rumah kerana bimbangkan keselamatan Ayash.

Ketika ditanya apakah dia bercadang mengupah jururawat terlatih untuk mengasuh Ayash, Shuib menjelaskan dia masih belum bercadang berbuat demikian biarpun beberapa h0spital swasta ada menawarkan khidmat mereka.

Buat masa ini, tambah Shuib, dia bersyukur tiga anaknya yang lain turut membantu dirinya menguruskan Ayash biarpun mereka juga memerlukan perha-tian selain dari bantuan dari bapa mertua dan juga ipar duai.

Mengenai tin-dakannya yang belum menunjukkan wajah Ayash melalui foto dimuat naik di media s0sial, Shuib berkata, setakat ini dia masih belum bersedia mende-dahkan wajah bayinya atas nasihat ustaz.

 

 

 

Sumber:HM