“Kita bukan Hollywood, saya tidak teragak-agak ambil tind4kan”- Annuar Musa

Nampaknya vide0 panas masih belum hilang lagi ‘bahang’nya.

Terkini, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa pula bersuara mengenai video tersebut.

Ulas Annuar, sewajarnya stesen-stesen televisyen mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan.

Jelas beliau, pemain industri seharusnya sedar bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang agama rasminya ialah islam.

“Kita ini bukan Hollywood. Kita juga bukan Eropah, kita ini (negara) timur. Kita ini Malaysia sebuah negara agama rasminya islam.

“Jadi perkara macam itu tak perlu dah kementerian mempering4atkan, saya anggap jika laggar juga itu sengaja cu4ilah,” katanya semasa sidang media selepas program kembali ke sekolah peringkat parlimen Ketereh di Kota Bharu, pada 20 Mac yang lalu.

Menurutnya lagi, kerajaan telah menurunkan peraturan sekarang di bawah kuasa pen-apisan bagi kandungan drama di peringkat stesen-stesen televisyen.

Oleh itu, mereka hendaklah membuat pengaw-alan sendiri dan sekiranya didapati stesen televisyen mengab-aikan tanggungjawab mereka dalam menjaga garis panduan tertentu terutama budaya, adab resam serta sebagainya maka beliau akan men-yemak dan pihaknya juga akan men4rik balik semula kemudahan.

“Kita memberikan kemudahan atas kepercayaan semua stesen televisyen yang bekerjasama dengan swasta membuat drama itu digalakkan tapi mereka mesti wajib mematuhi garis panduan yang ditetapkan,” ulasnya lagi.

Katanya lagi, adegan-adegan yang tidak Melayu dan tidak Islam sifatnya dan boleh menyingung perasaan orang Melayu-Islam serta sebagainya sebenarnya tidak perlu menunggu tegvran daripada kemeterian.

“Takkan kita semua di stesen televisyen dah hilang ped0man”

“Kena faham sendirilah batas-batas. Kalau adegan itu sehingga membuatkan rakyat biasa terperanjat melihatnya kerana sangat tidak bersesuaian, takkan kita semua di stesen televisyen dah hilang pedoman.

“Saya ingin beri amaran keras kepada semua stesen televisyen yang dilesenkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sekiranya mereka berterusan melanggar garis panduan yang ditetapkan, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan,” kata Menteri Komunikasi dan Multimedia itu.

Sumber: Buzzkini