Yasin minta raw4tan pakar psikiatri dalam penj4ra disegerakan

Walaupun secara fizikal Yasin dilihat sih4t dan mendapat penjagaan yang baik daripada pihak penjara, namun kesih-atan mental penyanyi dan komposer itu, yang kini ditahan di Penjara Sungai Buloh, memerlukan pem-erhatian pakar dengan segera.

Menurut peguam Yusmadi Yusof, beliau sendiri telah bertemu Yasin, 47, pada Khamis lalu dan anak guamnya itu meminta supaya raw-atan ke atas dirinya disegerakan.

“Insya-Allah esok saya akan tulis surat secara rasmi kepada Pengarah Penj4ra Sungai Buloh untuk memohon perh-atian daripada pihak penj4ra.

“Tuan Majistret turut mengar-ahkan pihak yang menjaga Yasin memberi raw4tan.

“Alhamdulillah, dia mendapat layanan yang baik di pen-jara dan saya rakamkan terima kasih kepada pegawai-pegawai penj-ara berkenaan.

“Pun begitu saya akan berusaha agar raw4tan yang sepatutnya yang beliau dapat perlu dipercepatkan,” katanya lagi.

Jelas Yusmadi, selain Yasin, ahli keluarga komposer lagu Mimpi Laila itu sendiri telah merujuk kepada beliau untuk memberi rekod-rekod raw-atan Yasin.

“Ia termasuk raw4tan dengan pakar di Hospital Pantai dan dia kami (pasukan peguam) dalam proses mendapatkan rekod raw4tan di H0spital Universiti Kebangsaan Malaysia (kini dikenali H0spital Canselor Tuanku Muhriz) yang beliau dimasukkan selama hampir lebih dua minggu pada 2009.

“Melalui Yasin, saya telah mendapat nama-nama doktor yang beliau pernah mendapatkan raw4tan kerana proses untuk mendapatkan laporan-laporan ini perlu melalui prosedur termasuk mendapatkan kebenaran daripada pesakit kerana melibatkan rekod peribadinya,” ujarnya.

Mengulas lanjut, Yusmadi menjelaskan bahawa Yasin tidak berselindung berkenaan penyakit yang dialaminya kerana perkara tersebut telah berada di ruang awam seperti video atau berita sejak beberapa tahun yang lalu.

Sebelum ini, Yasin tidak dibenarkan ikat jamin oleh Mahk-amah Sesyen dan Majistret atas dua pert-uduhan mengedar dan menanam 17 pokok ganja di kediamannya di Persiaran Surian Damansara Indah Resort Home, PJU 3 Kota Damansara dan menetapkan 18 Mei untuk sebutan semula k.es.

Sumber:Awani