Ibu meng4ku amalkan diet vegetarian pada bayi 18 bulan sehingga menyebabkan kem4tian

Seorang ibu di Amerika Syarikat,
Sheila O’Leary, 39, didapati bersal-ah kerana menyebabkan kem4tian bayi lelakinya yang berusia 18 bulan selepas meng4ku hanya memberi anaknya itu makan sayur-sayuran dan buah-buahan mentah.

Menurut laporan Metro UK yang memetik Fort Myers News Press, Sheila disabitkan kesa-lahan membunnuh oleh para juri pada Rabu (29 Jun) sehingga menyebabkan kema-tian bayinya iaitu Ezra O’Leary pada September 2019.

“Anak ini tidak makan. Dia dibiarkan kelaparan selama 18 bulan sehingga membawa kepada kematian,” jelas Francine Donnorummo iaitu Ketua Unit Mangsa Khas di Pejabat Peguam Negara.

Dilap0rkan berat bayi itu ketika meningal dunia adalah 7.7 kilogram (kg), di mana ia adalah kurang 3.17 kg berbanding berat yang sepatutnya.

Shiela dan suaminya, Ryan O’Leary, turut memaklumkan kepada pihak polis bahawa walaupun Ezra mengamalkan diet vegetarian yang ketat, namun ia masih diberi susu ibu.

Menurut mereka, bayi tersebut tidak makan selama lebih kurang seminggu sebelum meniggal dunia selain mempunyai masalah kesuk-aran untuk tidur.

“Dia membuat pilihan untuk membu-nuh anaknya. Keegoan telah menyebabkan Ezra m4ti, ia adalah kerana sikap cuai sehingga merisikokan nyawa manusia,” kata Donnorummo.

Hasil bedah si4sat mendapati Ezra telah meniggal dunia disebabkan komplikasi yang dikaitkan dengan masalah kekurangan zat makanan.

Penda-kwa raya turut menuduh Shiela telah g4gal untuk mendapatkan r5watan perubatan untuk bayinya walaupun dia sedar bahawa anak kecil itu sakit.

“Dia memilih untuk tidak menghiraukan tangisan bayi tersebut,” jelas Penolong Peguam Negara Sara Miller yang turut bersama dalam pendak-waan kes tersebut.

Menurut pendakwa raya, apa yang lebih menyedihkan pasangan ini turut mengabaikan tiga lagi anak mereka yang kesemuanya berusia bawah 11 tahun selepas kema-tian Ezra.

“Kami berada di sini kerana anak-anak mereka kelaparan sehingga menyebabkan anak bongsu mereka mati akibat kelaparan,” jelas Miller.

Mahkamah kemudian menetapkan tarikh perbicaraan huku-man Shiela pada 25 Julai ini.

Sementara itu, Ryan yang berada di penjara Lee County, turut akan dibicarakan atas tud-uhan yang sama seperti Shiela.

Sumbe:Buzzk1ni