8 tahun berlalu, ini khabar terkini Datuk Karam Singh Walia

Satu masa dulu, beliau dikenali bukan sahaja kerana liputan media yang sensasi, fasih berbahasa Melayu, tetapi yang lebih istimewa, setiap penyampaian berita akan diakhiri dengan peribahasa yang tajam dan halus.

Dikhabarkan,beliau memiliki sebuah buku yang mengandṳngi lebih 4,000 peribahasa Melayu yang sering dibawa ke mana-mana sahaja sebagai rujukan.

Itulah dia Karam Singh Walia atau sekarang dikenali sebagai Datuk Karam Singh Walia. Siapa yang tidak kenal otai ini? Beliau sering muncul menerusi siaran Buletin Utama sekitar tahun 90an.

Dilahirkan dalam keluarga bekas p0lis Punjabi Sikh di Teluk Intan, Perak pada 1959, Datuk Karam Singh Walia merupakan wartawan penyiaran di stesen televisyen swasta negara, TV3 yang telah berkhidmat sejak dari tahun 1995 hingga bersara pada 2014.

Semasa di TV3, Datuk Karam memenangi pelbagai anugerah kewartawanan atas pelbagai laporan eksklusif mengenai isu-isu alam sekitar dan kemasyarakatan.

Beliau terkenal dengan gaya laporan uniknya yang akan diakhiri dengan peribahasa cukup mendalam serta mencuit hati.

Gaya laporannya itu membantu melonjakkan populariti siaran berita Buletin Utama TV3 untuk sekian lama.

Datuk Karam memulakan kerjaya sebagai wartawan adalah tanpa sengaja . Merupakan bekas guru sekolah menengah dan pensyarah universiti, jom kita baca bagaimana otai ini mula trjebak dalam dunia kewartawanan seperti yang dilapor theSun.

“Penyertaan saya dalam bidang kewartawanan, tidak dijangka. Terdapat wab4k denggi kr0nik di kawasan perumahan saya yang mer4gut beberapa n4wa. Saya menghubungi majlis tempatan tetapi tiada tindakan diambil.

“Saya masih ingat apabila seorang pegawai majlis mengejek dan menc4bar saya untuk melakukan sesuatu mengenainya. Itulah yang menyuntḭk semangat saya.

Sudah tentu keputusan saya meniggalkan bidang akademik mengejutkan keluarga saya, tetapi keputusan saya adalah untuk menggeg4rkan orang yang s4lah,” katanya.

Bukan senang menjadi seorang wartawan. Dalam satu kejẫdian yang tidak dapat dilupakan pada tahun 2000, ketika mended4hkan ker0sakan alam sekitar secara besar-besaran di Cameron Highlands, beliau telah dikɛjar oleh beberapa penyerag yang bersɛnjẫtakan par4ng di Brinchang sehigga terpaksa mencari perlindṳngan di balai p0lḭs daerah.

“Ramai orang cuba menutup mulut saya. Saya telah mengalami ker.ugian peribadi dan anc4man terhadap kesɛl4matan keluarga saya. Rumah saya dipec4h masuk, digeledah dan kereta saya dicu.ri pada 2009,” katanya.

Beliau turut menitiskan air mata apabila mengenangkan betapa banyak masa terbuag tanpa melihat tiga anaknya membesar.

“Ini adalah salah satu pengalaman sedih saya. Saya tidak dapat melihat anak-anak saya membesar. Malah makan malam untuk saya adalah pada pukul 2 pagi.

Tetapi saya bersyukur kerana isteri dan anak-anak saya memahami profesion saya. Tanpa peng0rbanan mereka, tiada apa yang akan menjadi kenyataan,” katanya lagi.

 

Atas pengorbanan dan sokongan yang tidak berbelah bagi keluarganya, Datuk Karam Singh telah memenangi empat kali anugerah Malaysia Press Institute “Wartawan Televisyen Alam Sekitar Terbaik” pada 2004, 2005, 2006 dan 2007 dan dua kali “Anugerah Seri Angkasa”.

Selain itu beliau juga telah dikurniakan dengan anugerah Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran ‘Datuk’ oleh Sultan Pahang pada tahun 2011.

Selepas bersara dari dunia kewartawanan, Karam kini menghabiskan masa bersama keluarganya di Klang, Selangor.

Nama beliau kembali diingati selepas tṳlar satu vide0 komplikasi dirinya sebagai wartawan di laman tḭkt0k. Setakat ini, vḭdeo tersebut mendapat sebanyak 1.5 Jṳta tont0nan dan lebih 100 ribu tanda sukaan.

Di ruangan komɛn, rata-rata warganɛt mengatakan mereka rindu akan wartawan yang bersemangat itu. Ramai mengakui suka pada gayanya yang lain daripada lain, dek yang sering memberikan pantun dan sind.ḭran secara halus semasa menjadi wartawan dahulu.

Patah tumbuh hilang berganti , Karam Singh Walia akan sentiasa diingati.

 

 

Sumber:theSun