“Janganlah marah. Saya nak m4ti dah ni”

Bagi seorang ibu, Azlina Ahmad Azmi, 43, dia tidak menyangka sikap anaknya yang mudah terasa hati dan meluahkan perasaan ingin m4ti setiap kali dimarahi merupakan petanda dia akan pergi buat selama-lamanya.

Mohamad Riskie Asraf Mohd. Reduan, 9, ditemui lemas di kawasan takungan air di Kampung Derdap, Pasir Tumboh, di sini semalam.

Menurut Azlina, Riskie merupakan anak keenam daripada lapan beradik itu seorang yang agak lasak dan dia banyak memarahi Allahyarham sebelum ini.

Setiap kali dimarahi pasti Riskie akan menyebut mengenai mati.

“Itu satu perbuatan yang agak janggal kerana dia sebelum ini tidak mudah terasa hati jika dimarahi. Arwah juga sempat meminta maaf kepada neneknya Hasnah Sulong, 75, yang tinggal di Kampung Gong Dermin, di sini,” katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya hari ini.

Azlina memberitahu, dia menyedari anaknya lemas di kawasan takungan air itu selepas dimaklumkan oleh adik lelakinya, Ahmad Afiq Aiman Ahmad Azmi, 9.

Sementara itu, menurut Ahmad Afiq Aiman, dia ketika itu sedang dalam perjalanan untuk membeli mi rebus di sebuah gerai sebelum melihat Mohamad Riskie terkapai-kapai meminta pertolongan di dalam kawasan takungan air.

“Saya tahu itu suara Mohamad Riskie kerana dia merupakan anak saudara saya. Saya takut untuk membantunya kerana takungan air itu sangat dalam sebelum saya terus berlari dan memaklumkan kejadian tersebut kepada peniaga mi rebus yang berada tidak jauh dari kawasan berkenaan.

“Sebelum kejadian, saya lihat arwah keluar dari rumah bersama rakannya yang berusia 8 tahun menuju ke kawasan itu,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Mohd. Rosdi Daud berkata, kanak-kanak itu ditemui kira-kira empat meter dari tebing kawasan takungan air.

Menurutnya, siasatan mendapati, paras takungan itu dianggarkan sedalam 1.7 meter.

“Pasukan penyelamat polis dan bomba menemui kanak-kanak itu dalam keadaan tidak bernyawa pada pukul 7 petang semalam. Tiada sebarang kece.deraan ditemui terhadap fizikal mayat mangsa. Mayat kanak-kanak itu dihantar ke Unit Forensik Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian untuk dibe.dah siasat,” katanya.

Mohd. Rosdi memberitahu, siasatan lanjut akan diteruskan dan kes diklafikasikan sebagai m4ti mengejut.

Sumber:K! Online